Thursday, November 27, 2008

Kolokium Pembimbing Rakan Siswa Peringkat Kebangsaan

Tarikh : 21 - 24 November 2008
Tempat : Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah.

Pada 21 hingga 24 November yang lepas, Universiti Putra Malaysia telah menghantar lima orang peserta yang terdiri daripada Saudara Mohd Noh Ismail, Presiden Kelab Rakan Siswa UPM beserta empat orang exco iaitu Saudara Muhammad Zuhairi Zolkiplee, Saudara Mahran Daem, Saudari Siti Farasuhana Amdan dan Saudari Shahidatun Dalila Zakaria ke Universiti Utara Malaysia untuk menghadiri Kolokium Pembimbing Rakan Siswa peringkat kebangsaan anjuran Pusat Kaunseling dan Kerjaya UUM dengan kerjasama Majlis Kaunseling Universiti-universiti Malaysia. Turut diadakan pada masa yang sama ialah Simposium Kaunselor IPT peringkat kebangsaan di mana UPM diwakili oleh Ketua Seksyen Kaunseling dan Kerjaya UPM, En. Zaliazam serta dua orang pegawai psikologi iaitu Pn. Mazila dan Pn Kamariah.





Pelbagai pengisian menarik disediakan oleh pihak penganjur bagi mendedahkan kepada peserta kolokium seperti pengetahuan am mengenai masalah remaja masa kini terutama berkaitan penagihan dan pengedaran dadah, peranan pembimbing rakan siswa, serta kaedah pembinaan modul secara kreatif oleh penunjuk ajar berpengalaman. Segala ilmu yang diperolehi sangat berguna dan diharapkan dapat diaplikasikan sepanjang menjadi pembimbing rakan siswa.

Selain menimba ilmu baru, peserta juga dapat bertukar-tukar pendapat dan pengalaman dengan para pembimbing rakan siswa dari IPTA/IPTS lain yang tidak kurang hebatnya. Sesungguhnya usaha pihak penganjur sangat bermakna dan diharapkan segala kekurangan sepanjang kolukium kali ini dapat diperbaiki pada masa mendatang dan pihak Universiti Putra Malaysia berharap agar suatu hari nanti dapat menjemput rakan-rakan PRS dari IPTA/IPTS seluruh Malaysia bertandang dan berkampung di UPM dalam satu lagi majlis ilmu seperti ini.

p/s : Gambar-gambar sepanjang kolokium masih dalam proses pengumpulan dan akan dimasukkan kemudian. Harap maklum.

No comments: