Wednesday, January 28, 2009

Kem Induksi Kelab Rakan Siswa 2009

Pada 26 - 28 Januari 2009 yang lalu, Kelab Rakan Siswa telah menganjurkan satu kem induksi bertempat di Kompleks Rakan Muda Puchong bagi memberi pendedahan kepada ahli KRS yang baru mengenai apa itu KRS dan peranan setiap ahli dalam membantu dan membimbing rakan-rakan sebaya dalam menongkah arus kehidupan kampus yang tidak menentu. Kem yang dianjurkan sepenuhnya oleh ahli jawatankuasa tertinggi KRS ini juga bertujuan memberi gambaran yang jelas kepada setiap ahli bahawa stigma mereka selama ini yang melabelkan KRS sebagai sebuah kelab yang tertutup kepada aspek kauseling semata-mata adalah salah.




Para peserta didedahkan bahawa ahli KRS sebenarnya adalah sebagai titian penghubung antara para pelajar UPM dengan Seksyen Kaunseling dan Kerjaya bagi mendapatkan bantuan pegawai-pegawai psikologi bertauliah untuk membantu mereka mencari jalan penyelesaian kepada setiap permasalahan yang dihadapi. Sepajang kem ini juga, peserta didedahkan dengan kemahiran melayan dan mendengar serta kemahiran 'Team Building' yang disampaikan oleh kaunselor pelatih di seksyen. Di samping itu, peserta diberi peluang untuk merasai modul-modul baru yang boleh mereka aplikasikan pada masa hadapan.




Pelbagai maklum balas diterima oleh setiap exco samada yang berbentuk positif mahupun negatif. Segala kelemahan yang dihadapi sepanjang kem ini akan cuba diperbaiki pada masa hadapan. Apa yang penting, matlamat untuk mewujudkan semangat kekitaan dan kekeluargaan dikalangan ahli KRS boleh dikatakan tercapai apabila dinilai secara keseluruhan. Semoga perhubungan yang terbina sepanjang kem ini dapat terus berkekalan demi menjayakan setiap aktiviti yang dirancang dan dalam masa yang sama mengharumkan nama KRS di persada universiti khasnya dan dipersada negara amnya.



2 comments:

Hazwan Faisal said...

haha, gambar aku masuk..bangga2x...

e@st said...

salam.....
yo...moderater
tq coz buh gambo aku...hahaha!!!!